Formålet med de nye reglene er å regulere lastebilsjåførers arbeids- og hvileregimer samt å gi lik tilgang til yrket og lokale markeder. Takket være det nye regelverket vil en internasjonal lastebilsjåfør ha rett til bedre kompensasjon for forretningsreiser, spesielt når markedslønnen i leveringslandet er høyere enn sjåførens hjemland.
Nye regler gjeldende fra 2020
-
arbeidsgiver må dekke kostnader for ukentlig nattehvil for sjåførene
-
tillatt med to uker med korte hvileperioder, men må kompenseres innen 3. uke.
-
sjåfører må kunne returnere til hjemlandet hver 4. uke
-
daglige og ukentlige kjøretimer kan øke med en time for å kunne komme hjem til ukentlig eller døgnhvile
Hoveddelen, viktig for veitransport, vil gjelde fra februar 2022
-
strengere regler for kabotasje
-
endring i arbeidstidsbestemmelsene for sjåfører
-
innføring av tillatelse og fartsskriver i varebiler
-
plikt til å returnere lastebiler til selskapets hovedkontor hver 8. uke
-
retur av sjåføren til opprinnelseslandet vil være obligatorisk hver 4. uke
-
lønn for sjåfører for kabotasje og tredjelandskjøring skal være på nivået til landet der transporten foretas
-
strengere regler for «postselskaper»
-
manuell registrering av alle lastebiler som passerer grenser i Europa
Nye regler gjeldende fra 2023
-
innføring av digital fartsskriver med GPS i alle kjøretøy
Forventede bivirkninger fra alle reglene
-
for lastebilselskaper som opererer i Vest-Europa, vil det være mer interessant å ha en base i Vest- eller Sentral-Europa i stedet for Baltikum eller Sørøst-Europa
-
sjåførmangelen forventes å øke på grunn av lavere produktivitet per nåværende sjåfører
-
økt lønn for hviledager vil demotivere å jobbe like mange dager per år, noe som vil resultere i lavere produktivitet per sjåfør, og derfor behov for å ansette flere sjåfører for å holde samme antall lastebiler i drift på heltid
-
mangelen på lastebiler i Vest-Europa vil øke på grunn av hjemreisekravene (flere lastebiler som kjører til og fra hjemland). For PL-selskaper kan det være 2/40 dager eller 5 %, for andre land kan det nå opp til 10 %
-
dagpengene for sjåfører erstattes med høyere lønn. Det betyr at 65 % av lønnen vil bli skattlagt og sosialt belastet etter innføringen av mobilitetspakken. For transportfirmaer betyr det 24 % økning i lønnskostnader for sjåfører
Hvordan dette vil påvirke kundene våre
-
lavere produktivitet for alle sjåfører vil presse kapasiteten i markedet ytterligere – dette vil igjen øke kostnadene og gi lengre ledetider
-
bestillinger må gjøres enda tidligere
-
vi anbefaler sjø- eller jernbanefrakt når det er mulig
Kabotasje vil også bli regulert slik at sjåfører fra EU-land med høyere lønn ikke vil ha en konkurransemessig ulempe sammenlignet med sjåfører fra land med lavere lønn.
For logistikk- og transportselskaper vil de nye reglene innebære strukturelle endringer. Små og mellomstore transportører fra Øst-Europa vil med stor sannsynlighet igjen fokusere på hjemmemarkedene, da de økonomiske kostnadene ved å transportere varer til andre EU-land ikke vil være lønnsomme lengre. Det forventes derfor kapasitetsmangel i Vest-Europa, og det forventes overkapasitet i Øst-Europa
For mer fakta og utvikling, klikk her; https://www.iru.org/who-we-are/where-we-work/europe/european-commission-mobility-package