Dine varer og dine kunder er det aller viktigste. Vi forstår viktigheten av at dine varer leveres til den tid og det sted din kunde forventer. God vareflyt kan gi et konkurransefortrinn i ditt marked.

Vi tilbyr fleksibel tredjepartslogistikk (3PL) for deg som importerer, lagrer og distribuerer varer videre til andre bedrifter i Norge. En tilpasset lagerløsning med smart logistikk, effektiviserer vareflyten og gir økt lønnsomhet.

 

Som din 3PL leverandør sørger vi for at dine varer bli tatt godt hånd om, og ivaretatt av erfarne logistikkmedarbeidere. Vi kan ta ansvar for hele eller deler av din vareflyt. Som totalleverandør av logistikktjenester har vi kunnskap, fasiliteter og systemer som kreves.

  • Lagerfasiliteter sentralt i Oslo- og Østlandsområdet
  • Distribusjonsnettverk som dekker hele landet
  • Automatiserte og profesjonelle lagerløsninger
  • WMS (Warehouse management system)
  • Enkle løsninger for IT integrasjoner
  • God mulighet for tilpasset løsning etter behov
  • Profesjonell rådgivning og veiledning
 

Tredjepartslogistikk (3PL), lagerløsninger og distribusjon

3PL betyr Third-Party Logistics, eller tredjepartslogistikk på norsk. Dette refererer til en avtale der en bedrift outsourcer deler av, eller hele, sin logistikk og forsyningskjede til en ekstern leverandør (3PL-leverandør)

3PL passer godt for bedrifter som har behov for varehotell eller lagring av varer som skal sendes videre til andre bedrifter. Varehotell gir kostnader som varierer med forbruk eller sesong. Du får et profesjonelt team som tilbyr betjening av ordre, plukk og pakktjenester og bistand ved kort- eller langtidslagring. Vi hjelper med å håndtere sesongsvingninger og du får et mer forutsigbart kostnadsbilde. Lagerhotell kan leveres alene, eller i kombinasjon med for eksempel importtjenester eller distribusjon.

 

5 gode grunner til å outsource lager- og logistikkfunksjon

1.  Kostnad i tråd med behov og forbruk gir lavere faste utgifter

2.  Tilgang til eksperter og pålitelig profesjonell hjelp

3.  Lager med moderne automatiserte løsninger og effektiv håndtering

4.   Profesjonell logistikkfunksjon kan gi deg et fortrinn i ditt marked

5.  Ingen bemanningsproblematikk

 

Hva koster det å outsource lageret?

Når du outsourcer lageret får du kun kostnader etter forbruk, ingen faste kostnader. Prisene blir beregnet ut fra din aktivitet og behov.

Din bedrift betaler for plass som benyttes samt arbeidet som utføres.

 

Våre fasiliteter

Vi tilbyr lagerplass sentralt i Oslo- og Østlandsområdet. Ved mindre terminaler rundt i landet, er det mulighet for kortidslagring. Type vare  som skal lagres avgjør hva slags lagerløsning som er nødvendig, - kort- eller langtids lagring og om er det høy eller lav frekvens på vareflyten. Om det er mindre varer som bildeler, interiørvarer eller konfeksjon, kan vareheis eller Autostore være aktuelt. Hele paller, IBC kontainere eller lignende, krever er reoler for lagring.

 

Lagring i hyller og reoler

Vi lager varene dine etter kriterier som vekt, volum, høyde, frekvens, varetype, farlig gods og så videre. Kolli og metervarer lagres i hyller eller reoler og forbeholdes pallevarer hvor høyden tilpasses godsets størrelse. Sikring av gods skjer i henhold til lagerbestemmelser med plastinnpakking eller sikringsbånd, for din og varens sikkerhet.

 

Vareheis – automatisert lagerløsning for små varer

En vareheis er en effektiv lagerløsning for små varer. Det er kostnadseffektivt, raskt og øker kvaliteten på plukk. Vi har nye og moderne vareheiser som er utstyrt med skjermer som visuelt viser hvor man skal plukke og laserpekere som lyser på varen som skal plukkes.

 

Autostore – automatisert lagerløsning for mellomstore varer

AutoStore er et modulbasert kubisk lagerrom, som driftes med et avansert lagerstyringssystem. Varene lastes inn i bokser hvor roboten henter varer etter ordre som legges inn. Denne løsningen er optimal for mindre og mellomstore varer med høy frekvens.

 

Lagring på frie arealer

Vi tilbyr lagerplass på friarealer, både innendørs og utendørs.

 

Har du nettbutikk?

Vi tilbyr en helhetlig løsning for deg med nettbutikk, og tar hånd om logistikken fra start til slutt. Med løsningen vår får du effektive ledetider, sømløs integrering i handlekurven og sporing i sanntid. Vi kan arrangere både import- og distribusjonstjenester.

 

Tollager

ColliCare har godkjente tollagre i tråd med til enhver tid  gjeldende regelverk. Det er strenge krav til et tollager og hvilke varer som kan befinne seg ufortollet på et tollager. Også lagringstiden har gitte frister og betingelser regulert av Tollvesenet. 

 

Crossdocking

Løsningen kan hjelpe med å organisere logistikk mer effektivt og dermed unngå kostnader med fordyrende mellomlagring.

Slik gjør vi det:

  • vi mottar forsendelsene fra dine leverandører, med ulik vareflyt inn til våre lager
  • vi pakker om, konsoliderer, merker og skanner
  • vi sender én forsendelse ut, direkte til din kunde
  • Kostnadsbesparende, enkelt og effektivt for deg og enkelt og oversiktlig for din kunde.
 

WMS (Warehouse management system)

Et godt WMS er kritisk for en god vareflyt og kontroll på logistikken. Systemet gir kontroll på inngående varer og utgående ordre. Systemet hjelper også med å sørge for varer ut i riktig rekkefølge i forhold til inn-dato, et såkalt FIFO system. FIFO står for First In First Out.

 

Integrering av IT systemer

For optimal arbeidsflyt er integrering av vårt WMS med ditt ERP en god mulighet. Ved registrering av ordre i ordresystem kan det overføres til vårt WMS og ordre pakkes å gjøres klart raskt og etter avtale.

 

God kundeservice

Vi legger vekt på god kontakt med kundene og har et egen kundeserviceavdeling for våre lager og 3PL kunder. Det er ingen tastevalg når du ringer til oss, og du får fast kontaktperson for daglig kontakt.

  • Fast kontaktperson hos kundeservice med spesialkompetanse innen logistikk
  • Egen innlogging til WMS (Warehouse Management System) plattform for å se status på ordre og beholdning
  • Dokumentasjon på skannede innkommende varer
  • Rask innregistrering av innkommende varer
  • Skanning av alle utgående ordre
  • Daglig transport til distribusjonssenter for videre transport
  • Live sporingsløsning med fleksible søkemuligheter
 

Hva betyr 4PL?

I noen tilfeller behøver din bedrift en logistikkfunksjon utover det en 3PL løsninger leverer. Da kan tjenester som ligger under 4PL være aktuelt.

Det kan være tjenester som overordnet tar ansvar for strategi rundt logistikken, egen logistikkonsulent som styrer vareflyten og sørger for IT systemer og ledelse av utviklingsprosjekter.

En klar fordel ved å avtale 4PL tjenester er en bedre mulighet for fokus på egen kjernevirksomhet. Din bedrift kan konsentrere seg om sine kjerneaktiviteter mens 4PL-leverandøren håndterer logistikkstrategien

 

Lager med fokus på miljøet

  • Klare miljømål for våre lagre
  • Alt avfall sorteres av resirkuleringsformål
  • Alle trucker benytter miljøvennlige batterier
Medarbeider som kjører truck på vårt lager
 
Ole Bakurowitz

Ole Bakurowitz

Sales Manager Solutions