Elektriske kjøretøy i flere land
Vi har allerede erfaring med å bruke elektriske varebiler og lastebiler i Norge og Sverige. Denne gangen bestemte vi oss for å teste en ny løsning på polske veier. Slike tester gir oss verdifull erfaring.
Test fullført med godt resultat
Under testene ble den elektriske Scaniaen utsatt for prøver i forskjellige veiforhold og værforhold. Testene inkluderte transport av både en tom og en fullastet 45-fots sjøcontainer. Gjennom hele prosessen observerte vi oppførselen til hele oppsettet og overvåket energiforbruket.
“De første resultatene er svært lovende. Det gjennomsnittlige energiforbruket på de testede rutene var rundt 1kWh/km. Nøkkelfaktoren som påvirker energiforbruket vil være riktig utdanning og opplæring av sjåfører. En elektrisk lastebil kjører annerledes enn en klassisk diesellastebil..”

Lasten nådde til slutt vår kunde i Norge via sjøveien. Å kombinere lavutslipps sjøtransport med å levere lasten til havnen ved bruk av en elektrisk lastebil gjorde at vi kunne minimere CO2-utslippene under hele operasjonen til et absolutt minimum.
Testene viste at med riktig ruteplanlegging og ladepunkter er langdistanse elektrisk veitransport i Polen allerede gjennomførbart. Hele operasjonen gikk smidig og ble vellykket fullført.


