Stadig færre tilgjengelige lastebiler
Vi ser et skifte i det europeiske transportmarkedet, noe som resulterer i færre tilgjengelige lastebiler hvert år. For å forstå situasjonen bedre har vi sett på noen av hovedårsakene bak denne endringen.
For det første er gjennomsnittsalderen til en lastebilsjåfør 58 år, og det er liten eller ingen rekruttering i bransjen.
For det andre, The EU Mobility Package begrenser sterkt aktiviteten i Vest-Europa for østeuropeiske transportselskaper.
Sist, men ikke minst, opplever vi en trend fra markedet med nølende investering i Vest-Europa, ettersom mangelen på sjåfører minsker, og bransjen dermed kjenner på denne usikkerheten.
Som et resultat er det en økning i sjø- og jernbanegods. Vi har utviklet smarte multimodale løsninger for det meste av Europa, mer miljøvennlig enn tradisjonell veitransport.
Sesongbasert mangelvare
I tillegg til mangel på sjåfører, er våren høysesongen for transportnæringen. Kapasitetsmangel i mars, april og mai er ikke noe nytt fenomen. Vi møter denne utfordringen hvert år, og kan derfor forberede oss på å fortsette å levere i tide og til avtalt tid.
Covid-19 problemer
Ekstra press på situasjonen legger selvsagt Covid -19, blant annet ved å begrense sjåførenes muligheter til å reise fritt til og fra hjemlandet.
Flere land ber sjåfører om 10 dager karantene ved retur. For å unngå dette regelverket velger mange transportører å sende sjåførene sine rett tilbake til hjemlandet.
Dette fører til ytterligere reduksjon i kapasitet.
Om ColliCare Logistics;
ColliCare er en innovativ logistikkleverandør av et komplett utvalg av tjenester innen sjø-, vei-, distribusjons-, jernbane- og flyfrakt, 3PL, lagring og Specials og prosjekter. ColliCare har mer enn 400 ansatte, med egne datterselskaper i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Nederland, Italia, Tyrkia, Litauen, India og Kina. ColliCares visjon er å forbedre kundenes konkurranseevne gjennom innovative og integrerte logistikktjenester av høy kvalitet og fleksibilitet.