Disse nye regler er til for å bedre arbeidsforhold til yrkessjåfører, samt forhåpentligvis bedre rekruttering til yrket.
Vi jobber for å kalkulere effekten av den lovpålagte Mobiltetspakken. Det er flere ulike kostnadselementer som påvirkes; sjåfører på internasjonale ruter skal nå ha hvile på hotell i stedet for i egen bil, retur til hjemland hver 8nde uke og lønn ut fra nivået i landet de kjører i – ikke nivået i hjemlandet.
Alle bedrifter som driver internasjonal transportvirksomhet pålegges økt administrasjon og rapporteringsoppgaver.
Disse økte kostnadene vil påvirke transportpriser bilfrakt fremover, uavhengig av transportør eller land i Europa de opererer i. På kontinentet er det allerede varslet økninger i størrelsesorden 9% – 18%.
Ytterligere informasjon om Mobilitetspakken
Pakken er delt inn i tre «delpakker» og noen av disse ble allerede lansert i perioden 2017 - 2019.
Strengere regler for kabotasje
-
endring i arbeidstidsbestemmelsene for sjåfører
-
innføring av tillatelse og fartsskriver i varebiler
-
plikt til å returnere lastebiler til selskapets hovedkontor hver 8. uke
-
retur av sjåføren til opprinnelseslandet vil være obligatorisk hver 4. uke
-
lønn for sjåfører for kabotasje og tredjelandskjøring skal være på nivået til landet der transporten foretas
-
strengere regler for «postselskaper»
-
manuell registrering av alle lastebiler som passerer grenser i Europa