Tilbake div_539 (2)

Det internasjonale fraktmarkedet rystes igjen

Som følge av de globale økonomiske nedgangstider, blokkeringen av Suezkanalen og voldsom økning i fraktpriser, oppleves det internasjonale fraktmarkedet igjen som ustabilt og uforutsigbart.

Disse faktorene har skapt et urolig miljø for internasjonal handel, og reiser mange spørsmål og bekymringer hos selskaper importerer varer fra utlandet.

Hvordan skal vi håndtere de store forsendelsene med julevarer fra Asia?

Et aktuelt spørsmål er hvordan de store mengdene med julevarer som kommer fra Asia vil bli håndtert. Forhandlere og produsenter er avhengige av rettidige leveranser for å møte etterspørselen i høytiden, og eventuelle forsinkelser kan få betydelige økonomiske konsekvenser. Logistikksektoren er under stort press for å finne løsninger som kan redusere disse forsinkelsene og sikre at produktene når sine destinasjoner i tide. Tett kommunikasjon med kundene er av stor betydning.

Hva vil skje når Suezkanalen gjenåpnes?

Et annet kritisk spørsmål dreier seg om gjenåpningen av Suezkanalen. Når kanalen gjenopptar normal drift, forventes det at det kan ta 2-3 måneder før de internasjonale fraktaktiviteter stabiliserer seg. I løpet av denne perioden forventes fraktratene å falle raskt på grunn av overkapasitet. Det blir en midlertidig overkapasiteten som oppstår, fordi de normale og kortere fraktrutene vil bli reetablert.

I tillegg vil flere andre faktorer som drivstoffkostnader, tilgjengelig  arbeidskraft og effektivitet i havnene, påvirke hvor raskt markedet normaliserer seg. Når Suezkanalen kan gjenåpnes er veldig usikkert, og det bidrar til markedets volatilitet.

Hvorfor har vi containermangel?

Containermangel er en annen betydelig bekymring som skaper vanskeligheter for internasjonal frakt. Europeiske fraktruter har blitt sterkt påvirket av krisen i Rødehavet, og har tvunget mange skip til å ta den lengre ruten rundt Afrika. Dette gir lengre transittid, og containerne er ute av omløp over lengre tid enn normalt.  

Det er flere skip i sjøen, og flere skip konkurrerer om tilgang til havner. Således har overbelastning blitt et alvorlig problem. Mange containere når ikke til sine opprinnelsessteder i tide, noe som forverrer problemet med containermangel. Dette er ikke bare en logistisk utfordring, men også en økonomisk, da den øker fraktkostnadene og forstyrrer forsyningskjedene.

Diamond Tier – hvorfor, og hva er det?

Diamond Tier er et gebyr som fraktselskaper tar for prioritert frakt. Denne Premium tjenesten sikrer at varer transporteres med høyeste prioritet, gir mindre forsinkelser og gir mer pålitelige leveringstider. For bedrifter med akutte fraktbehov kan det være avgjørende å benytte seg av Diamond Tier for å opprettholde jevn drift. Ta gjerne kontakt om flere detaljer om tjenesten, og hvordan den kan bidra til å opprettholde leveringstider.

Hold deg informert

Snakk med oss om dine internasjonale fraktbehov. Vi er dedikert til å gi best mulig assistanse til våre kunder, og sikre at du får den informasjon og støtten som er nødvendig for å navigere i dagens utfordrende fraktmarked. Enten du trenger råd om planlegging, valg av riktig fraktselskap, eller forstå de nyeste markedstrendene, er vi her for å hjelpe. Å ta de riktige beslutningene i dette volatile miljøet er ikke lett, men med vår ekspertise kan du optimalisere din logistikk og minimere forstyrrelser i din forsyningskjede.

André Grønli

André Grønli

Director Key Account